Friends Agenda

Brief
Efter åren hade gått, märkte PR- & kommunikationsbyrån Friends Agenda av att deras sida börjat få några år på nacken. Hemsidan var begränsad i sin redigering och designen hade inte riktigt hunnit med i utvecklingen. Det var här som vårat samarbete startade för att återfå känslan av kvalitet i deras digitala närvaro på hemsidan.

Process
Vi började med en förstudie-fas, där vi efter intervju och diskussion med företaget kunde snäva ner målgruppen till beställningsansvariga ute hos deras potentiella kunder, vilket inkluderar exempel chefspositioner. En ny målgrupp kom även upp under första mötet där de ville locka potentiella nya medarbetare att höra av sig.
Vid vårat första möte diskuterade vi hur den övergripande känslan på sidan skulle uttryckas. Vi kom fram till uttryck som: proffsigt, smart, enkelt, senior, personlig och att alla är vänner. De vill även att designen ska få känslan över att dem inte är svåra att jobba med, men lite coola.
Designen tog inspiration från tidningsartiklar från modemagasin, och kombinerade en svartvit stil för att uppnå en modern och häftig känsla. Med en uppdaterad färgpalett, kunde den något lite varmare vita kulören i kombination med en något ljusare svart, uppfylla värderingarna om senior-kunskap. För att knyta ihop säcken med designkonceptet, valde vi att byta ut rubriktypsnittet mot en seriff för att upprätthålla den röda tråden genom värderingarna.

Resultat
Det hela resulterade i en ny hemsida åt Friends Agenda som använder sig av WordPress och Gutenberg för att göra redigeringen av innehåll mer intuitivt. För att automatisera redigeringar av kontaktpersoner och kundcase, skapade vi unika posttypes för att hålla en struktur, samtidigt som det förenklar redigeringen åt Friends Agenda. För att få det där lilla extra, så har vi utnyttjat javascript bibliotek som GSAP för att skapa häftiga effekter som gör scrollupplevelsen mjuk och härlig som tar hemsidan till nästa nivå.
